Hej, pedagog!

Träna på att läsa, skriva och er digitala kompetens med hjälp av Textäventyr och låt fantasin flöda! Textäventyr kan användas inom en mängd olika aktiviteter och ämnesområden, så tveka inte att höra av er för frågor eller feedback!

Textäventyr är en gratis resurs i syfte att uppmuntra till kreativt skrivande och ökad läslust. Med hjälp av Textäventyr går det att enkelt skapa svindlande interaktiva texter i formen "välj ditt äventyr”, berättelser där du som skribent ger läsaren möjlighet att välja hur berättelsen ska utveckla sig. Att låta barn och unga laborera och utforska textskapande utifrån speldesign och berättande skapar en kreativ känsla och ger ökad skriv- och läslust. Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade och genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva får varje elev utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed tilltro till sin språkliga förmåga.

  • Textäventyr ger elever möjlighet att utveckla sitt språk genom att skriva och skapa interaktiva berättelser. Det stärker deras förmåga att uttrycka sig i skrift, i linje medskolans mål att varje elev ska kunna använda språk i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
  • Elever får möjlighet att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Detta uppmuntrar till en utforskande och nyfiken inställning till lärande, vilket är i linje med skolans mål att främja kreativitet och problemlösningsförmåga.
  • Genom att skapa och dela sina textäventyr med andra utvecklar eleverna sina samarbets- och kommunikationsfärdigheter. Detta främjar skolans mål att elever ska kunna samverka i olika sociala sammanhang och utveckla sin förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt.

Textäventyr kan användas i många ämnen i skolan, men kopplar kanske starkast till språkämnena.I läroplanen beskrivs syftet med ämnet Svenska på följande vis:

”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska ges möjligheter att kommunicera i digitala miljöer med interaktiva och föränderliga texter.”

Har ni frågor om Textäventyr?
textaventyr@goteborgsregionen.se